Column

Goede doelen staan voor paal

14-09-2009
Is het mogelijk om een hekel te hebben aan goede doelen? Ik dacht van niet - tot ik gisteren gebeld werd. 'Spreek ik met de heer of met mevrouw Bral?', klonk een vriendelijke vrouwenstem. Dan weet je al dat er iets mis is, dus ik antwoordde: 'Nog wel' - en dacht tegelijkertijd : bellen die callcenters nu ook al voor een sexoperatie? 'Heeft u wel eens gehoord van Artsen zonder Grenzen?', vraagt de dame. 'U bedoelt de neuroloog uit Twente,die de kluit belazerde?' De telefonische verkoopster praat gewoon door. 'Artsen zonder Grenzen heeft uw hulp nodig'. 'Ik vind het buitengewoon onplezierig dat u mij hierover belt', zeg ik met enige wrevel. 'Ik wil dit niet. Daarnaast ben ik op dit moment erg druk'. Dan laat de callcenter-trut haar masker vallen. 'Ik bel u liever ook niet, maar het is nou eenmaal nodig... en u heeft toch zeker wel één minuutje tijd voor het goede doel?', zegt ze bits, de bitch. 'Dat bepaal ik zelf wel. Wilt u mij niet meer lastig vallen?' Mijn woorden hebben geen enkele resultaat. Ze werk thaar lijstje met vragen af, zoals ze dat in de verkooptraining geleerd heeft.'Waarom niet?' Ik gooi de hoorn erop. Mij een schuldgevoel aanpraten zonder enige reden - de brutaliteit! Ik vertelde het voorval aan mijn regisseur Fred Delfgaauw, die toevallig deze week eenzelfde akkefietje aan de hand had gehad. Als donateur van het Wereld Natuurfonds werd hij gebeld door (waarschijnlijk hetzelfde) callcenter. Een dame vertelde hem dat ze zeer blij waren met zijn financiele bijdrage - maar... of hij deze niet wilde verhogen. Fred heeft, behalve het gesprek, ook meteen zijn lidmaatschap van deze natuurclub beeindigd  - en terecht. 'Wat  is er toch veel geweld voor nodig om de natuur zijn gang te laten gaan', zei hij.De brutaliteit van goede doelen loopt de spuigaten uit.Over de rug van allerlei misstanden in deze wereld wordt de gewone burger emotioneel gechanteerd om toch vooral geld te geven voor het goede doel. Zoals we allen weten is dit vaak het exorbitante salaris van de directeur. Of de rekening van het callcenter.